Monday, September 5, 2011

Månday funday.



Idag körde jag hårt på gymmet i 1tim. Känner mig helt återhämtad
efter magsjuke jippot i helgen. I fredags bjöd jag svärisarna på
en gottigod fläskfile gratäng. Alla älskade den och svärmor
frågade om receptet. Serverades med grönsallad och
blomkålsris . Insåg precis att det står koka i 10 SEK, jag har
alltid kokat mitt i 10min haha. Men mitt blir bra iaf så.. 10 sek
eller 10 min.. gör som du vill ;)

Till fläskfilen behöver du

1 grillad fläskfilé
Smör till stekning
½ röd paprika, hackad
½ purjolök, fint skivad
½ gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
2 dl creme fraiche
1-2 dl grädde
1-2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
½ tsk curry
1 tsk paprikapulver
Salt
Peppar
Riven ost

Skiva fläskfilén ganska tunnt och lägg i en pajform eller gratängform.

Bryn paprika, lök, vitlök och purjolök i smöret . Tillsätt creme fraiche, grädde, tomatpuré, sambal oelek, paprikapulver och curry. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra några minuter.

Häll röran över fläskfilén och toppa med riven ost. Gratinera i ugnen 225 grader i ca 15-20 min. Servera med en härlig sallad.

http://static.matklubben.se/cache/c/b/e/cbe645196067d145307348304348f4f9.jpg

bild och recept fr. matklubben.se

Jag råkade ha i ca 1msk mango chutney (trode det stog med i receptet haha)
och det blev väldigt gott. Jag hade dessutom i lite extra tomatpure och curry PLUS
att jag använde 2 fläskfileer (som va råa, jag skivade och stekte dom i salt o peppar
innan jag hade i dom i formen). Min man äter i vanliga fall inte fläskkött,
men tom han tyckte att det va väldigt gott.

http://dl9.glitter-graphics.net/pub/862/862499tz159cosm5.gif

No comments:

Post a Comment