Tuesday, September 20, 2011

Svamp omelett i ugn



Mina föräldrar åkte hem till Sverige igår. Va jobbigt att lämna
av dom vid flyget, hoppas vi kan ses snart igen. Ingen av
oss har planerat in resor, så vi får se. Jag skulle gärna åka
hem till Stockholm nu i vinter i 2-3veckor med flickorna..
men somsagt vi får se.

Som hejdå frukost gjorde jag denna smarriga omelett med
svampsås. Mamma ÄLSKADE det och ville ha receptet.
Bra betyg :)

En av mina favorit butiker är Costco. Dom har ALLT och
det mesta är i gigantiska förpackningar. Dom har en underbar
kött och fisk avdelning och ett stort utval grönsaker och
ost.etc. Iaf så hittade jag för några månader sedan en STOR
burk med torkad svamp. Mums. Min man HATAR svamp så
han tyckte jag va kokkobajjo när ja kom hemsläåandes på denna
gigantiska burk med svamp. Burken har mer eller mindre stått
och samlat damm i skåpen, men nu jäklar åkte den fram och
MUMS va gott. Det här måste ni pröva. Passar till frukost,
lunch, middag eller varför inte som lite mellanmål.
Du behöver

4 st ägg
1.5 dl grädde
1.5 dl vatten
0.5 tsk salt
1 krm malen vitpeppar
200 g färska champinjoner
1 tsk smör
1.5 dl grädde
0.5 tsk torkad timjan
1 st vitlöksklyfta
salt
malen svartpeppar

1. Värm ugnen till 200 grader. Knäck äggen, ett i taget i en kopp. Vispa dem sedan med grädden och vattnet i en bunke. Tillsätt 0.5 tesked salt och 1 kryddmått svartpeppar.

2. Smörj en liten ugnsform och häll i smeten. Grädda den i cirka 25 minuter i nedre delen av ugnen. Smeten ska stanna inuti, då är omeletten klar.

3. Borsta och ansa svampen och dela den i mindre bitar. Skala och finhacka vitlöken. Lägg svampen i kall panna och fräs tills en del av vätskan kokat bort. Tillsätt då lite smör och fräs svampen.

4. Tillsätt vitlöken och låt den fräsa med. Slå på grädden, krydda med timjan och låt puttra några minuter.

5. Krydda svampsåsen med salt och peppar. Slå den över omeletten och servera genast med sallad.

No comments:

Post a Comment